اقدام مشترک و بهره گیری از خرد جمعی موثر ترین راهکار کاهش آسیب های اجتماعی

همزمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی با شعار " همه ما در پیشگیری از خودکشی نقشی داریم" همایش پیشگیری از خودکشی با حضور مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، مدیران و مسئولین دستگاه های اجرایی، اساتید دانشگاه، صاحبنظران، روانشناسان، مددکاران و تسهیلگران طرح در سالن ش ه ی د جمهور حضرت آیت الله رئیسی بهزیستی استان برگزار شد.

در این همایش حامد رضایی، مدیرکل بهزیستی استان از مجموعه زحمات و تلاش های فعالان عرصه سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه آسیب خودکشی که در مکان ها و موقعیت ها و مسئولیت های مختلف در حوزه پیشگیری از آسیب ها خصوصاٌ خودکشی فعالیت نموده و یاریگر سازمان هستند قدردانی کرد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و ذائقه افراد و گرایش یافتن  به سلایق مختلف شاهد مباحثی زیادی در زمینه خودکشی و سایر آسیب های مبتلابه آن هستیم گفت: در رابطه با موضوع مقابله با آسیب های ناشی از خودکشی امروز شدیداً نیازمند اقدام و خرد جمعی هستیم تا با بارش افکار و اندیشه های مناسب نسبت به مهار افکارهای شیطانی و غیر واقعی اقدامات لازم را بعمل بیاوریم.

 رضایی تاکید کرد: دست اندرکاران و یاریگران بهزیستی همواره نیازمند یاری رسانی  و همراهی شرکای اجتماعی و افراد دغدغه مند در زمینه مسایل مربوط به آسیب های اجتماعی نوپدید هستند تا با انجام برخی از مطالعات و بررسی های میدانی بتوان در حوزه پیشگیری از خودکشی و یا افکار اقدام به خودکشی بصورت علمی، تخصصی و حرفه ای نسبت به آگاه سازی خانواده های اقدامات لازم را بعمل آورد.

وی گفت: بحث اقدام مشترک اخیراً توسط سازمان بهزیستی کشور به سایر نهادها و دستگاه های یاری رسان تسری یافته است تا با خرد جمعی و بهره گیری از دیدگاه ها و نگرش های متفاوت نسبت به کنترل و یا جلوگیری از هر گونه اقدام های پرخطر و آسیب زا موثر واقع شد.

این مسئول با اظهار اینکه در سطح کشور و استان اردبیل کارگروه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در حال پیگیری و انجام هست گفت: در بحث اقدام به خودکشی بعضاً مشاهده می شود تاثیرگذاری و تاثیر پذیری اطرافیان نمود عینی تر و موثری از خود  فرد اقدام کننده نشان می دهد که نیازمند مطالعات کافی و دقیق هست.

رضایی در خصوص برگزاری طرح پیشگیری از خودکشی از سوی بهزیستی استان هم تصریح کرد: این طرح در چهار شهرستان (گرمی، پارس آباد، اردبیل و مشگین شهر) و در ۸ محله در حال انجام و پیگیری می باشد که با استفاده از گروه های مردمی در صدد هستیم در زمینه کاهش آسیب ها موثر واقع شویم.

وی خاطر نشان ساخت: در حوزه اورژانس اجتماعی و خط تلفنی ۱۲۳ از مجموع ۱۲ هزار و ۶۵۱ تماس گرفته شده در سال گذشته تعداد ۱۴۶ مورد افکرا خودکشی و ۱۲۲ مورد هم اقدام به خدکشی مشاهده می شد که در طی شش ماه نخست سالجاری طی۶هزار و ۷۱۱ مورد تماس ۴۳ مورد آن مربوط به افکار خودکشی و ۴۷ مودر دیگر هم در مورد اقدام به خودکشی ثبت شده است.

شایان ذکر می باشد در این همایش به پاس ارج نهادن به تلاش های شبانه روزی تسهیلگران و مددکاران در تسهیل شرایط و هموار نمودن افکار و اندیشه های مشوش بویژه در زمینه آسیب های اجتماعی با اهدای لوح سپاس تجلیل بعمل آمد.

گفتنی است در این همایش از روانشاس موفق، متعهد، دلسوز و کاربلد بهزیستی استان در که اخیراً در اقدامی انسان دوستانه، ارزشمند و انجام مشاوره های تخصصی و کاملاً حرفه ای در جلب رضایت اولیای دم و جلوگیری از فروپاشی کانون خانواده شاکی و متشاکی موفق عمل کرده بود با اهدای لوح سپاس توسط مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل قدردانی شد.

کد خبر 116891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد